Ostosten tekeminen verkossa on helppoa

Monet asiat hoidetaan nykyisin netissä. Yhä useampi yritys myy tuotteitaan verkkokaupassa, ja jopa viralliset asiat, kuten veroilmoituksen täyttö, hoituvat sujuvasti verkossa.

Viimeaikainen uutuus ovat konsultit, jotka hoitavat kosmetiikkaostokset asiakkaansa puolesta. Verkossa toimivassa palvelussa kerrotaan millaisia hius- ja ihonhoitotuotteita halutaan ja millainen budjetti on käytössä. Näillä ohjeilla konsultti hankkii parhaat tuotteet. Näin säästyy tuotteiden vertailuun kuluva vaiva ja aika, ja samalla pystyy hyödyntämään konsultin osaamista erilaisten hiustenhoitotuotteiden ominaisuuksista.

Suuntaus on selvästi se, että kaikki asiat voidaan hoitaa verkossa, ja etenkin nuoremmat sukupolvet ovat tottuneet siihen, että asian kuin asian voi käsitellä jopa omalla puhelimella. Tästä syystä on luontevaa, että yritykset eri toimialoilla kehittävät palvelujaan ja kauppojaan verkossa.

On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että palvelun siirtäminen verkkoon ei automaattisesti ole parannus. Prosessi täytyy ajatella asiakkaan kannalta alusta loppuun ja tarjota hyvä asiakaskokemus. Tämä vaatii vaivannäköä ja perehtymistä asiakkaan näkökulmaan. Kun verkkopalveluun satsaa kunnolla, voi käydä niin, että asiakkaat viihtyvät paremmin verkossa. Monet kosmetiikan myyjät ovat onnistuneet luomaan erinomaisia verkkokauppoja, joissa on suuri valikoima ja kilpailukykyiset hinnat.

Toinen hyvä esimerkki onnistumisesta ovat verkkopohjaiset pelipaikat, esimerkiksi Suomi nettikasinot, joissa kasinopelaamisesta innostuneet viihtyvät monesti paremmin kuin perinteisissä kivijalkakasinoissa. Tällaisessa tilanteessa kaikki voittavat. On selvää, että nettikasinoiden menestyksen takana on valtava määrä kehitystyötä, jonka ansiosta verkko on täynnä korkeatasoisia pelikohteita. Nykyiset pelit tarjoavat huikeita elämyksiä kelle tahansa.

Kun pelaaminen siirtyi aikoinaan nettiin internetin alkuaikoina, tilanne oli aluksi aivan toinen pelien ollessa todella kömpelöitä.

Näin on toki ollut muillakin toimialoilla, myös kosmetiikan verkkokaupat olivat aluksi suppeita ja hankalia käyttää. Mutta nyt tilanne on toinen: suosikkituotteensa voi tilata kotiinsa kätevästi parilla kikkauksella.

Ja mikä parasta, useimmissa asioissa kuluttaja saa valita, haluaako shoppailla verkossa vai perinteisissä kaupoissa ja tavarataloissa – kumpikin vaihtoehto on aina saatavilla. Isoin ongelma lienee ainoastaan siinä, jos jokin tärkeä palvelu siirtyy kokonaan nettiin, ja esimerkiksi internetin käyttöön tottumattomalla vanhemmalla henkilöllä ei ole muita vaihtoehtoja enää käytössään.